Vem är kommunala trafiken för?

Jag har haft lite problem med bussarna den senaste tiden, och nu informerar SL mig att busskusken har rätt att vägra ta mig på, om min bagage är för bred för att tas in genom framdörren, även om det finns rikligt med plats i bussen.

Det betyder, att jag kan inte längre gå och storhandla, för jag orkar ju inte bära en storhandling, jag måste ha en shoppingkärra med mig, och det är väldigt otymplig och oftast går inte att manövrera lätt genom kurvan från dörren till gången på bussen.

Det att jag klarar av att lyfta min shoppingvagn inne i bussen alldeles bra själv, och alltid har en giltig färdbevis med mig, och alltid uppför mig väl och snällt, och är ren och städad, det har ingen betydelse.

Människor med rollator och barnvagnar är alltså välkomna på en buss, även när de inte betalar, men jag, som betalar, inte är det.

Det är dock inte så bra för människor med barnvagnar heller. De har egentligen ingen rätt att be om hjälp för att få barnvagnen inne i bussen. Om de inte klarar av det ensam, är de en riskmoment om det händer en olycka, så egentligen får jag inte hjälpa dem med barnvagn in eller ut ur bussen heller, för då är jag medbrottsling.

Med andra ord, om du försöker spara naturen genom att använda bussen, se för att vara ung och frisk och inte ha några väskor eller sådant med dig, mer än vad du kan ha på knäna när du sitter. Använd inte bussen om du ska resa eller handla något större än ett par paket mjölk.

Om du är måste använda bussen på grund av att du är fattig, eller har en social handikapp och därmed känner ingen med bil, har du en större problem. SL vill inte vara din ”vän” heller. De vill inte ha dig som kund. Du ska inte tro att du kan utnyttja affärernas storpackspriser och erbjudandena, för du måste verkligen vandra genom skog och berg på fots dit och tillbaka, och bära med dig allt du inhandlar.

Jag behöver förmodligen skaffa mig en hundspann, cykel med vagn eller en bra kärra, så att jag kan gå. Då börjar förmodligen affären och kunderna klaga pga jag måste lämna denna på parkeringsplatsen och ”den är menat för bilar, din idiot!”.

Fast jag skulle inte våga lämna min mjölkkärra utanför affären… den är en så pass speciell sak att hela området skulle snabbt fatta att den är våran, och då skulle de förstöra den om de kunde. Jag skulle behöva ta den med mig in till affären, och vad skulle människorna sedan säga? Det hjälper ju inte ens att förklara, för de skulle inte tro på mig.
Det finns ju ingen antisemitism överhuvudtaget, det är ju bara vad judarna säger för att undvika kritik.
SL kan omöjligtvis vara så omöjlig, jag måste ha fattat något fel.

Om ketutar

Er... my husband told me that people visiting my blog would like to know something about me... Don't you find out things about me by reading my blog?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

